Strunné nástroje
Veškeré informace o průběhu studia se dozvíte také zde - Školní vzdělávací program.
Housle
Housle patří do skupiny strunných smyčcových nástrojů a jsou z této skupiny nejmenší. Housle
jsou krásný, starobylý hudební nástroj, který v sobě ukrývá stříbřitý tón. Oblíbenost tohoto nástroje
spočívá jak ve využití v různých obsazení, tak i v různých žánrech. Hráč, který se věnuje sólové
dráze, rád uplatní svůj um v rozličných hráčských kolektivech, kde kromě zajímavé hudby
zpravidla zažije i nejednu veselou příhodu. Žák houslové třídy je seznamován se základy různých
technik a stylů, sám si je může vyzkoušet jako sólista za doprovodu klavíru, kytary, akordeonu či
orchestru. Od čtvrtého ročníku se stává členem smyčcového souboru.V následujících letech studia
proniká do tajů barokní, romantické a moderní hudby. V dalších letech má žák možnost navštěvovat
školní orchestr.
Ve hře na housle je realizováno přípravné studium, které trvá jeden až dva roky. V přípravném
studiu se žák hravou formou seznamuje s nástrojem a je schopen nástroj používat. Následuje I.
stupeň základního studia, který trvá sedm let a II. stupeň v délce čtyř let. V základním studiu
navazuje na dovednosti již získané a snaží se je nadále rozvíjet a zdokonalovat.
Při výběru velikosti nástroje ochotně poradí učitel. Škola může zapůjčit různé velikosti nástroje
až do doby, kdy žák získá svůj vlastní nástroj v konečné velikosti.
PEDAGOGOVÉ HRY NA HOUSLE:
Violoncello
Pomineme-li některé faktory spojené s cellem – velikost, váha, potíže spojené s cestováním… – zbývají jen samé klady a radosti. Hlavní předností je jeho znělost, sytost a akustická barevnost. Cellový zvuk se pohybuje většinou v kmitočtech, které jsou lidskému uchu příjemné, lahodné a uklidňující. Mnoho posluchačů se ztotožňuje s názorem, že právě při poslechu cella mohou nejlépe relaxovat. Cello se také s oblibou využívá pro nahrávky moderní i meditační hudby.
Výjimečnost tohoto nástroje spočívá v neposlední řadě také v tom, že má mezi smyčcovými nástroji největší tónový rozsah. Jeho místo mezi ostatními nástroji je zcela nezastupitelné a nepostradatelné již od dob jeho vzniku.
Cílem studia hry na violoncello je v obou stupních základního studia rozpoznat a dle individuálních možností a schopností interpretovat skladby různých stylů. Žák je po celou dobu studia veden k veřejnému vystupování na koncertech, seminářích, vernisážích a jiných kulturních akcích.
PEDAGOG HRY NA VIOLONCELLO:
Mgr. Jitka Jindřichová
Kytara
Kytara patří mezi strunné nástroje s nejdelší historií. Velkého rozkvětu dosáhla v období vídeňského klasicismu, kdy Ludvig van Beethoven prohlásil: „Kytara je malý orchestr!“
Zájemci o studium hry na kytaru v ZUŠ Karla Halíře Vrchlabí mají možnost na tuto skvělou tradici navázat. Mladí kytaristé se naučí správnému držení nástroje, hře z notového zápisu a interpretaci skladeb různých slohových období. Nezbytností moderních kytaristů je také ovládnout hru z akordových značek, díky níž budou schopni doprovodit např. nejnovější píseň Tomáše Kluse.
Nabízíme Vám 45 minutovou individuální výuku či skupinovou výuku, která je určena pro nejmladší kytaristy.
Elektrická kytara![](/media/uploads/12121.jpg)
Elektrická kytara (přesněji elektrofonická kytara) je jeden z nejdůležitějších nástrojů, který formoval populární hudbu 20. století. Žáci se seznamují s elektrickou kytarou po technické stránce, která jde ruku v ruce s prvními hudebními motivy a ucelenými melodiemi a doprovody. Společně za doprovodu učitele, žáci začínají vnímat i ostatní nástroje a záživnou formou se učí prvním návykům pro hru v souborech, orchestrech a kapelách. Starší žáci se stávají součástí různých souborů a orchestrů. Často zakládají školní kapely, ve kterých úročí získané zkušenosti. Velkou výhodou elektrické kytary je univerzálnost a použitelnost v nejrůznějších žánrech (Rock, Punk, Metal, Blues, Jazz, Country, Funky ale i oblast, elektronické ambientní nebo počítačové hudby).
PEDAGOG HRY NA KYTARU A ELEKTRICKOU KYTARU:
Basová kytara
Basová kytara se místo k elektrické kytaře váže spíše ke kontrabasu. Kontrabas byl populárním nástrojem, který vystřídal dechový nástroj Tubu, a to s příchodem Chicago Jazzu. Populární byl též v období swingových bigbandů 30. a 40. let. Na počátku 50.let se současně s rock’n’rollem objevila basová kytara Fender Precision, jejímž vynálezcem byl Leo Fender. Šlo o zelektrizovaný kontrabas se vzhledem elektrické kytary Telecaster a na rozdíl od kontrabasu s pražci. Nástroj umožňuje jak hru doprovodnou, hru akordů, tak hru sól. Známými baskytaristy jsou Jaco Pastorius, Victor Wooten, Stanley Clarke a další. Basová kytara je v ZUŠ Karla Halíře vyučována tak, že se žák naučí nástroj správně držet a poté si hru na nástroj osvojí za pomoci různých technických cvičení, etud, doprovodu populárních skladeb či jazzových standardů. Žák se v následných letech účastní i menších souborů, JuniorBandu či BigBandu ZUŠ Karla Halíře.
PEDAGOG HRY NA BASOVOU KYTARU:
Denis Remsa, DiS.